Potahový materiál Ceconite light

rckozmodrom_com

Kamarádi modeláři,

na soutěžích jsem viděl pár modelů potažených materiálem Ceconite-light 2. Zaujala mně pevnost potahu, ale před třemi měsící jsem ještě nevěděl co to všechno umí. Nedávno jsem si objednal tento materiál u aviatik.cz , asi 2 m2 Ceconite. Hmotnost je o něco větší cca 58-65 g/m2 (prodejce uvádí 35 g ??), což je  asi 2x tolik než má můj oblíbený Vlies.

Ale : je to neskutečně pevné, pracuje se s tím jako s Vliesem, tj. natřít kostru lepícím lakem (raději 2x až 3x), pak stačí vzít hodně naředěný napínací lak a tím to přilepit na kostru. Vypíná se jako Vlies při teplotě cca 180 st.C, ale hnal jsem to až na 250 st.C a kupodivu, žádná díra se neobjevila, ten materiál to snese. Pak jsem to 2x nalakoval napínacím lakem a je to jak kdybych na to natáhl duralovou folii. Výhodou je, že se i více smršťuje, naschvál jsem nechal před vypínáním boule, které by Vlies nesrovnal a ejhle, tady se to napnulo úplně perfektně, takže i ty různě zaoblené a potažené koncové oblouky křídel teď vypadají líp (bez varhánků). Navíc pokud nemátenáběžku potaženou balsou, tak se tolik nepropadá mezi žebry (skoro vůbec) takže skutečně je dodržen profil po celém rozpětí.

Pro nás co stavíme historické modely to má výhody : struktura je jako plátno, takže to vypadá autenticky, přes větší gramáž se dá na 100 % něco ubrat na kostře a dostat se tak na rozumnou váhu. Samozřejmě není to materiál na malé modýlky, ale při rozpětí 2 m a více, těch pár gramů model uveze (jedná se o větší plošné zatížení). Další výhodou je, že to nepovoluje, takže třeba pokud potřebujete nějak upravit negativy, není problém to „našlapat“ do šablony, znovu ohřát horkovzduškou, počkat až se to teplotně srovná (schladne) a negativy zůstanou. U Vliesu se to zase vrátí druhý den do původní polohy. Tam se  musely negativy řešit už při stavbě kostry. Ceconite je při dodání sněhobílý, ale dá se na něj lehce nastříknout třeba akrylátová barva na auta, která je ve sprejích, případně použít nitrolak obarvený tinkturou. Samozřejmě je to umělina, takže vodě odolné.

Já jsem tím potahem nadšený a zrovna tak jsem nadšený z přístupu dodavatele, protože mně poslali i spoustu vzorků jiného materiálu, např Oratex UL 600 by se asi dal použít taky, dodali k tomu info na CD, prostě když jsem to rozbalil tak jsem si málem sedl na p…del, protože jinde sice pošlou, co člověk chtěl, zkasírují vás a pak se zem slehla. Dokonce materiálem Oratex 6000 (hmotnost 100 g/m2) je potažena generálkovaná AN -2, létající v Německu.

Určitě na Internetu najdete o tom všem spoustu pojednání, snad i v RCrevue č.2 o tomto potahu je článek (nevím, neberu ho), já to píšu jenom z toho důvodu, že nás je tady  ještě pár skalních modelářů, kteří   ještě lepí a ne, že jenom sestavují stavebnice.

Ještě závěrem – ten Ceconite není až tak drahý a za těch 297,- Kč se určitě vyplatí, vzhledem k tomu co umí. Díval jsem se na ceny Solartexu, Oratexu, Icarexu a dalších.

Ty ceny ani hmotnosti se moc neliší. Pokud byste chtěli nějaké základní rozumy, tak firma aviatik mně zaslala vzorky  potahových materiálů,  CD s ukázkou jak s tím asi pracovat, sám jsem potáhl z fóru křídlo A3, které leželo asi 8 let v regálu, nedodělané a na tom jsem se vyřádil a všechno to je k vidění u mě v dílně.

Zdraví Jarda Vage a lepte, lepte a lepte…

Poznámka: Titulní fotka je převzata ze stránek Zdeňka Kopečka - rckozmodrom.com , tam najdete i další obrázky a informace ze stavby historika…